6. kesäkuuta 2010

Lissabonin reissu + vinkkejä sinne meneville

Lissabonia ristiin rastiin!
Olimme elokuussa 2009 N:n kanssa Lissabonissa 1½ vikkoa. Lentokentältä ostettiin heti molemmille 9 päivän metroliput. Bussilla köröttelimme lähemmäs keskustaa ja kävelimme siitä sitten karttaa apuna käyttäen hotellille.

HOTELLI
Yövyimme Corinthia Lisboa nimisessa hotelissa (lähellä eläintarhaa), joka oli ihan mielettömän hieno paikka! Henkilökunta oli todella ystävällistä, osaavaa ja avuliasta mm. laittoivat postikortteihin postimerkit ja lähettivät ne meidän puolesta ilman erillistä maksua. Englantia kaikki puhuivat täydellisesti :) Metroasema oli kadun toisella puolella pienen kävelymatkan päässä, joten kulkuyhteydet joka paikkaan olivat hyvät.

Corinthia Lisboa Hotel

RUOKA & JUOMA
Käytiin muutamaan otteeseen syömässä ja juomassa Hard Rock Cafessa oikein tuhdisti ja epäterveellisesti ;P Ai että oli kyllä namia <3

Restauradores sekä Rossion aukiolla hyviä ravintoloita! Ne ovat kyllä aina todella täynnä niin vapaata pöytää voi joutua hetken bongailemaan.

Pastelaria! Kannattaa ihmeessä mennä maistelemaan pikku kakkusia jotka sulavat suussa! Näitä leivoskahviloita on ympäri Lissabonia :)

Yksi suosikki ruokapaikaksemme nousi Indian Palace Restauraunt, joka sijaitsi arkeologista museota vastapäätä. Sinne pääsi menemällä mm. Elevador de Santa Justan avulla, joka itsessään on hissi ja vie sinut kaupungin ns. korkeammalle tasolle.

Indian Palace Restauraunt (tuolla missä on nuo valkoiset aurinkovarjot)

Argeologisen museon julkisivu

NÄHTÄVÄÄ & MUUTA MUKAVAA
Sintraan kannattaa ehdottomasti tehdä päiväretki, sillä siellä on paljon nähtävää ja koettavaa. Muistaakseni hyppäsimme junaan Rossion juna-asemalta ja matka kesti n.50 minuuttia. Sintran juna-asemalta lähti bussi ylös kohti Penan linnaa. Paikoitellen bussi teki muutamia todella tiukkia käännöksiä mennessään vuorta ylös, mutta onneksi pääsimme perille asti ja saimme jalat tukevasti maahan. Bussin reitillä on 3-5 pysähtymispaikkaa, sillä alueella on myös muitakin nähtävyyksiä kuten. Moorilaisen linnan rauniot sekä Sintra-Cascais luonnonpuisto.

Penan linnasta ja sen ympäristön kiertelystä veloitettiin erikseen, muttei se muistaakseni ollut mikään hirveä kiskurihinta. Paikasta saatavaan esitteeseen on merkitty kaksi reittiä (pidempi ja lyhyempi) joista ainakin toinen kannattaa kävellä! Maisemat ovat upeat ja matkanvarrella kaikennäköisiä "pikkunähtävyyksiä". Myös lyhyemmältä reitiltä näki Penan linnan kohoavan kaikessa upeudessaan puiden ylitse :) ÄLÄ UNOHDA KAMERAA! :D

Costa da Caparica on 30 km hiekkaa merta ja taivasta! Se on Euroopan suurin ranta ja junalla + bussilla Lissabonista meni vain n.30-40 minuuttia. Ranta sijaitsee Lissabonin ulkopuolella joten junalla täytyy mennä siltaa pitkin meren ylitse. Junasta on siis ihan huippunäkymät merelle! Praqalin juna-asemalla kannattaa jäädä pois ja ottaa bussi siitä Costa da Caparicaan. (kuvat otettu illalla)

Oma kultani kosi minua tällä rannalla, mutta siitä enemmän hääblogissani täällä.

Jardim Zoológico eli eläintarha oli mieletön elämys! Sinne pääsee helposti metrolla ja pysäkkikin oli nimetty muistaakseni eläintarhan mukaan eli Zoológico. Me emme tosin metroa tarvinneet, vaan kävelimme sen 600 metriä hotellilta :D Tiedoksi niille jotka miettivät aikataulua, niin meillä eläintarhassa hurahti koko päivä.

Kuvautimme itsemme (hinta taisi olla viiden ja kymmenen euron välissä) ihanien papukaijojen kanssa (yksi papukaijoista oli sylissäni selällään ns."vauva asennossa" ja poseerasi kuin mikäkin). Kirahvit olivat ihan superkesyjä ja eläimet muutenkin ihan eri luokkaa kuin meidän korkeasaaressa. Kävin myös silittämässä käärmettä matelijat näytöksen lopuksi.

Eläintarhassa vieraillessaan kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa delfiini & merileijona näytös. Se oli kerrassaan mielettömän upea, mutta harmikseni kamerasta loppui akku jo shown alussa :/ Merileijona päästettiin yleisön joukkoon esityksen lopussa ja se kävi pusuttelemassa ihmisiä :D (jos haluaa suukon merileijonalta, niin kannattaa istua alarivissä tai käytävän puoleisissa penkeissä). Yksi hauska juttu minkä huomasin oli se, että leijonat ja tiikerit nukkuivat pitkälti samanlaisissa ihmeasennoissa kuin kotikissat(alla olevat ensimmäiset kuvat)!

Museot ja näyttelyt
Kannattaa ihmeessä kurkata meneekö parhaillaan mitään teitä kiinnostavaa näyttelyä! Me emme varsinaisesti ole mitään museoihmisiä, mutta löysimme itsemme silti Vaunumuseosta eli portugalilaisittain Museu Nacional dos Coches, Titanic näyttelystä ja Merirosvo näyttelystä :) Tylsää ei ollut hetkeäkään! Titanic näyttely oli ikimuistoinen!

Titanic näyttely
(tässä rakennuksessa Restauradores aukiolla siis näyttelytila jossa vaihtuvia näyttelyitä.)

Merirosvo näyttely
Jos joku on nähnyt Pirates Of the Caribbean leffoja, niin yhden leffassa olevan merirosvon hahmo on varmasti tehty tätä tyyppiä silmällä pitäen, arvaatko kuka? ;) vinkki. sivuroolissa parta aina tulessa :P

Vaunumuseo (kiinnostaa varmasti myös ratsastajia, sillä esillä satuloita, kannuksia jne.!)

Lopuista paikoista kuvat puhukoon puolestaan:

Mosteiro dos Jeronimos

Lissabonissa on paljon ihania puistoja esim tämä Jardim Botãnico lähellä Mosteiro dos Jeronimosta. Puiston sisäänpääsymaksu oli 2€/hlö ja vastaanotossa oleva mies uskoi vakaasti että olemme Saksalaisia :P

Padrão dos Descobrimentos
Sisällä emme käyneet mutta julkisivu oli mykistävän upea!

Torre de Belém

Parque das Nacões & Ocenario

Castelo de São Jorge
Matka on pelkkää ylämäkeä joten vesipullot mukaan! Meillä unohtui vesipullo ja minua pyörrytti niin paljon perille saavuttaessa, että jouduin makaamaan vartin varjossa, ennekuin aloitimme kierroksen. Upeat näkymät!

SHOPPAILU
Hyviä löytöjä tekee ympäri Lissabonia, mutta täytyy sanoa, että oli ihanaa kirmailla pienen kaupungin kokoisessa Colombon kauppakeskuksessa (pääsee metrolla)! Kävimme muutaman kerran leffassa siellä sekä syömässä usein (ihania ruoka ja jälkkäripaikkoja!). Jos käytte leffassa siellä niin varautukaa pitämään kesken leffaa seitsemän minuutin breikki, jonka aikana voi käydä satsaamassa omat leffaeväät ;) Vaatteita, kenkiä sekä sisustustavaraa tarttui mukaan kasapäin :P Muistaakseni yhden ihanan Colombossa olevan sisustuskaupan nimi oli Angelique :)

Colombo

MUUTA
Taksit olivat todella halpoja ja niitä kannattaakin käyttää ainakin lentokentän ja hotellin välisillä matkoilla.

Kävimme N:n kanssa ottamassa tatuoinnit Bad Bones tattoo nimisessä aika hurjan näköisessä paikassa. Meidät tatuoinut kanadalainen mies oli kuitenkin oikein osaava ja mukava :)

Liikkeellä (varsinkin Rossio & Restauradores) on paljon huumeidenmyyjiä. Tuskin niillä sitä itseään oli mukana, mutta oli hiukan v-mäistä kun jo kahdeksannen kerran joutui toistamaan itseään ettei todella kiinnosta. Olimme ravintolassa (ulkona) syömässä ja tulivat jopa siinä kuiskuttelemaan, että hänellä olisi tällaista ja tällaista. Huhhuh.

Portugalilaiset tuntuvat olevan aivan todella surkeita parkeeraamaan ja ajamaan. Tässä ihan muutama esimerkki: Sintrassa yhden naisen auto sammui poikittain keskelle tietä, eikä hän saanut sitä käyntiin ja porukoiden piti työntää autoa ylämäkeen parkkiin mm. N meni avuksi. Auto tukki siis kivasti koko tien (ks. kuvan taustaa)

tässä myös hienosti parkeerattu auto keskelle suojatietä Lissabonin keskustassa

Toivottavasti tästä oli apua jollekkin! :)

1. Hienoja kuvia! Ollaan mietitty, että minne matkustaisi seuraavaksi. Näytti kuvien perusteella sen verta hienolta paikalta, että saattaaki joutua seuraavaksi matkakohteeksi!

2. Oli kyllä upeaa, mutta Lissabon matkakohteena taitaa olla turhan aliarvostettu paikka :(

Lissabonissa on paljon tehtävää ja nähtävää ja jos kaupunki on jo koluttu läpi niin päivämatkoja voi kätevästi tehdä bussilla ja junalla muihin kaupunkeihin :)

Vinkkinä voisin sanoa, että ottakaa mahdollisimman suuret matkalaukut mukaan jos yhtään sisustus kiinnostaa ;) Sisustusliikkeiden valikoima on nimittäin aivan omaa luokkaansa!