1. huhtikuuta 2012

Juomat Tallinnasta? Vinkkejä juomametsälle!

*Viimein vihdoin päästy kassalle vikan kuorman kanssa. Onneksi miehellä riitti tässä vaiheessa vielä huumoria. Aikaa mennä laivan autokannen lähtöselvitykseen 15 minuuttia (huomatkaa tuo rouva miehen takana...on ne meidän juomat niin kiinnostavia :P).

No niin nyt on sekin eilen koettu ja nähty. Käytiin tosiaan jo nyt hakemassa juomat Virosta kun saatiin hyvä tarjous Tallinkilta. Reissu ei mennyt ihan ruusuilla tanssien (suosittelen silti hakemaan juomat maista!)...

...tilauslomake ei toiminut SuperAlkon sivuilla joten meillä jäi ennakkotilaus kokonaan tekemättä (tosin hyvä näin).

...koitin perjantaina tulostaa illan pimeinä tunteina seuraavaa päivää varten matkalippuja sähköpostista ja huomaan musteen loppuneen kokonaan. Ei muuta kun seuraavana aamuna duuniin tulostamaan varttia vaille seiska jolloin Länsisatamaan oli aikaa ajaa Itäkeskuksesta tiukka puoli tuntia..tööttiä käytettiin muutama kerta matkalla kun muutama naapurimaan pönttö törppöili liikenteessä (on se niin fiksua ajaa keskustassa kahden kaistan keskellä). -_-'

...SuperAlkon sivuilla ollut haluamamme konjakki on ollut jo monta kuukautta pois heidän valikoimista vaikka heillä nettisivuilla luki tuotteen kohdalla status "varastossa".

...meillähän oli tottakai sitten yhdistelmäkortit mukana eikä tajuttu, ettei pankkipuoli siinä toimi! Ja tarkoitan nyt ettei edes automaatilta saa nostettua käteistä tai kassalla maksettua muuta kuin luottopuolella koska nämä vempeleet on sitä mieltä, ettei koko pankkipuolta ole ja veloittavat ilman mitään valintaa luotolta. Tämä oli tosi kiva huomata siinä SuperAlkon kassalla...meillä molemmilla on Sampo ja molemmat oltiin maksettu oma osa häämatkan lennoista ja hotelleista luottokortilla, joten kummallakaan ei ollut tarpeeksi käyttövaraa sillä saralla. Onneksi mulla oli mukana iPad ja Sampon verkkopankin tunnusluvut niin fiksuna ajattelin käydä siirtämässä pankilta luotolle juomiin tarvittavan summan. Noh...Padin tabletpankki antoi tekstin " ohjelma on tilapäisesti poissa käytöstä ". Jonkun aikaa siinä mietin pään hakkaamista seinään hengittelin syvään ja koitin uudestaan ja uudestaan ja vihdoin alkoihan se toimimaan.

Niin no... sitten meni nettiyhteys poikki. iPadissani ei ole omaa yhteyttä vaan käytin terminaalin wlania. Ainoa kohta missä wlan näytti toimivan oli terminaalin pääsisäänkäynnin ovien keskellä...siis ihan keskellä. Baltic Princessin henkilömatkustajien lähtöselvitys oli alkanut ja voi kyllä mua katottiin niin kieroon, kun siinä keskellä seisoin kaikkien tukkeena. Tässä vaiheessa laivamme autokannen täytön loppumiseen oli aikaa vain 20 minuuttia joten viis veisasin näistä katseista...meillä kun siis oli todella kiire. Sain vihdoin siirrettyä rahat ja juoksin tuli persuksen alla terminaalista takaisin SuperAlkoon, jonne mies oli jäänyt vahtimaan kärryä.

*Kassalla oltiin vartti ennen lähtöselvityksen sulkeutumista ja noin viisi minuuttia ennen olimme kaistoilla menossa laivaan...ja ei hetkinen...lähtöselvitys olisikin ollut auki vielä 40 minuuttia! Kaikki se juokseminen TURHAAN :P Loppu hyvin kaikki hyvin siis kuitenkin :)

Huomenna lähtee silti kiva pikku puhelu Sampoon jos vaikka heillä olisi halua fiksata tällainen moinen harmaiden hiuksien lähde! >.< Kassalla myyjä tiesi kertoa, että vain Sampon yhdistelmäkortit veloittavat aina suoraan luottopuolelta eivätkä he tiedä siihen syytä.

Vinkkejä juomametsälle ;)
(tämä on tehty nyt autolla maihin menneen näkökulmasta)

Juomat on laitettu selkeästi esille ja ne on helppo löytää.

Auton kanssa juomien hakeminen SuperAlkosta oli todella helppoa. Menimme mennessä Tallink Starilla ja paluumatkalla tultiin Tallink Superstarilla. Kyseisille paateille kannattaa ehdottomasti varata tilauksen yhteydessä aamupala jos aamusta lähtee. Parin tunnin HEL-TAL matkoilla noita ei viikonloppuisin pysty välttämättä enää laivasta ostamaan, kun ne on valmiiksi loppuunmyytyjä (kuten meidän laivassa). Jos siis mielii aamupalalle buffaan niin varaa etukäteen. Buffa alkaa puolisen tuntia ennen laivan lähtöä ja siellä voi syödä ja istuskella melkein laivan satamaan tuloon asti. Laivavinkki: nimensä mukaisesti SuperStar on paljon hienompi kuin Star vaikka hinnassa ei ainakaan meillä ollut eroa :)

Superstar Dolce Vita Bar

Mene SuperAlkoon arkipäivänä tai viikonloppuisin aamupäivästä ja vältä Hulluja Päiviä pahempi ruuhka. Ihan todella klo.13 jälkeen lauantaina myymälässä ylipäänsä liikkuminen oli _tuskaa_. Tai sitten tee ennakkotilaus ja pyydä tuomaan suoraan satamaan. Myös siinä yhden aikaan ei ollut YHTÄÄN vapaata kärryä jäljellä ja ihmiset joutui niitä odottelemaan vapautuviksi.

Kannattaa miettiä tehdäkö ennakkotilaus SuperAlkoon! ...kyllä sitä tavaraa riittää ellei ole tosi speciaali tuote, tilaustuote tai todella suuri erä kyseessä (poikkeuksena tölkkilavat joita ihan varmasti riittää isompiakin eriä kaikille). Satamassa on kuitenkin ainakin kolme SuperAlkon myymälää siltä varalta jos jostain on joku loppu ja lisäksi kaikki ovat ihan lähekkäin. Satamassa oli myös muita myymälöitä jotka kannattaa vertailun vuoksi käydä läpi esim. Uus-Sadaman SuperAlkoa vastapäätä liike, jonka nimeä en nyt muista...katsothan vielä seuraavan kohdan tähän liittyen.

Tarkista tuotteiden päiväykset! SuperAlkossa mm. kaikki Rekorderlig Strawberry-Lime lavat oli päivätty vanhentumaan 2kk päästä (näitä oli pakattu myös ainakin yhden pariskunnan ennakkotilaukseen ja kun kuulin heidän puhuvan elokuun häistä ja syyskuun syntymäpäivistä oli mun ihan pakko mennä kertomaan, että päiväys on ainakin silloin jo ylitetty). Vastapäisestä kaupasta samoja siidereitä löytyi jopa hiukka edullisemmin 2014 loppuisella päiväyksellä. Jos teet ennakkotilauksen niin muista ainakin tarkastaa tuotteiden päiväykset ennen maksamista! Näiden vaihtaminen toisiin on tietysti vaikeaa jos tilaat juomat suoraan satamaan.

Olin tosi kiitollinen, ettei ennakkotilaus mennyt läpi ja pääsimme itse keräämään juomat niin ja lopulta hakemaan pidemmällä voimassaoloajalla mun lempisiiderit vastapäisestä kaupasta. Ostokset myös jostain syystä maksoivat alkuperäistä ennakkotilauksen loppusummaa vähemmän, vaikka ostimme ennakotilauksessa olleiden tuotteiden lisäksi muutakin.

Vertaa Tallinnan hintoja laivan hintoihin esim. satamassa Baileys Irish Cream 1L oli n.20€ ja laivassa tarjouksessa 16,90€. Kaikki konjakit taas tuntuivat olevan satamassa puolet halvempia kuin laivalla. Virosta ostetuissa tölkeissä on myös pantti joka kannattaa ottaa huomioon suuria määriä tölkkejä ostettaessa. Laivassa kuluja panteista ei tule. Laivassa on kyllä todella suppea valikoima satamaan verrattuna.

Varaa SuperAlkossa kärryä varten 1€ kolikko, nimittäin kärryt toimii samalla tavalla kun normi ruokakaupan kärryt ts. euron kolikolla tai samankokoisella poletilla saa kärryt irti toisistaan (tais joku muukin kolikko käydä?). Jos kuitenkin käy niin, ettei yhtään kolikoita tai rikottavaa ole niin koita pyytää kassalta poletti ja palauta se kassalle käytön jälkeen (näitä on ihan vain muutama tarjolla joten ei kannata laittaa tämän varaan). Meillä ei sitten luonnollisesti ollut käteistä ja kun emme automaatiltakaan pystyneet nostamaan Sampon kortilla käteistä rikottavaksi niin jouduimme odottelemaan polettia jonkun aikaa. Tarjolla on myös isompia kuljetuskärryjä, mutta ainakin ruuhkaiseen aikaan niistä oli ihan turha unelmoida - ellet sitten halua kärkkyä niitä parkkipaikalla lähdössä olevilta asiakkailta.

Ainakin Uus-Sadaman SuperAlkossa tuntui olevan hieman laajempi valikoima, kuin mitä netissä on näytillä. Jos jotain tiettyä olet vailla niin tiedustele etukäteen tai tee heräteostoksia paikanpäällä! :)

Nämä ei nyt ole mitään absoluuttisia ohjeita, mutta kannattaa laittaa korvan taakse.
Toivottavasti tästä nyt on edes jollekkin apua ja voitte toki vinkkailla myös muita hyviä vinkkejä :)

Mitä kaikkea mukaan sitten lähti? Stay tuned <3

kuvat: Kitty (kuvat SuperAlkosta otettu iPadilla, joten pahoittelen huonoa laatua), odt.co.nz, laivagalleria.net

1. Tosi kattava lista näin itsekin jo juomamatkan tehneen näkökulmasta! :) Itsekin tajuttiin tuo päiväysjuttu vasta kotona, mutta ei ollut yhtään ennen häitä vanhentuvia tuotteita mukana sitten.

Äitini otti itselleen samoja viinejä kuin mitä meille tulee häihin ja sanoi, että niissä oli jotain sakkaa pohjalla, viinikivi taisi olla oikea termi. Tulee kuulemma kun viinejä säilytetään esim liian kylmässä. Alkossa siitä sanottiin, että ei ole vaarallista, eikä pilaa viinin makua. Mutta nyt täytyy meidän sitten häitä edeltävänä päivänä tsekata kaikista laatikoista ainakin yksi pullo, että onko niissä tätä "kiveä" :D Mukavaa.. Mutta tältä ei oikein mitenkään voi varmaan välttyä.

1. Hyvä kun kerroit! En itseasiassa ole aikaisemin törmännyt tällaiseen viinikiveen meidän säilyttämissämme viineissä (onneksi).

Kylmäkellariin laittamamme viinit saattavat kyllä nyt olla suosituslämpötilaan verrattuna viileämmässä, mutta tosiaan samassa paikassa säilytetyt arkiviinit on säilyneet tähän mennessä ilman sakkaa useita kuukausia :)

Vaikuttaisikohan tähän myös lämpötilan tasaisuus...käsittääkseni viinit tykkäävät olla tasalämpöisessä paikassa? :)

2. Haluaisin kysäistä että ovatko juomat Virossa vielä huomattavasti halvempia? Eli kannattaako siellä lähteä käymään. Ja käsittääkseni siellä ei ole mitään viinan tuontimäärän rajoituksia? Suomeen siis.

1. Kyllä ehdottomasti kannattaa siellä lähteä käymään. Juomat ovat selkeästi paljon halvempia. Myöskään tuontirajoituksia Suomeen ei ole :)

3. Yksi vinkki on käydä ostamassa viinat jostain Tallinnan prismasta. Hyvät valikoimat saa bonukset ja jos sattuu olemaan vielä s-ryhmällä töissä niin saa henkilökunta-alennuksetkin. Prismassa on myös helpompi asioida, kuin niissä ahtaissa satamamarketeissa, eikä hinnat huimaa.

1. Kiitos vinkistä! On varmasti monelle hyödyllinen :)

4. Kiitos paljon vinkeistä, koitetaan muistaa kun kesällä mennään, ja hyvä että teillä oli onnistunut reissu!

1. Oli kyllä pienten kommellusten jälkeen :D Jos saisin valita uudelleen niin hakisin edelleen juomat ilman ennakkotlausta maista :)

5. Kuten jo aikaisemmin sanoin, niin me siis otettiin juomat myös Superalkosta, mutta me ei käyty missään vaiheessa niiden myymälässä, vaan sieltä kuljetettiin juomat sataamaan ja tän paikan tyypit lastas ne meidän autoon. Kätevää! Maksaminen onnistui pankkikortilla. (Mutta ei siis Sampon.) Tää oli mun mielestä vaivatonta, koska en olisi itse jaksanut lähteä pyörimään minnekään.

Meillä ei ollut mitään ongelmia päiväysten kanssa. Ennen kuin ne tyypit lastas tilauksen meidän autoon, me tarkistettiin pakkaukset ja tilaukset niiden autossa. Kaikki oli ok.

Me tehtiin lisäksi niin, että mentiin Eckeröllä, jossa meillä oli hytti. Laiva lähti aamulla Helsingistä ja sama laiva palasi iltapäivällä takaisin. Hytti siis käytössä koko matkan ajan. Päivä Tallinnassa kului kivasti shoppailen ja syöden ja tilaus satamaan tuotiin vasta hieman ennen laivan lähtöä. Eckeröllä tuli myös matkat (auton kanssa) edullisemmaksi kuin esim. Tallinkilla, siis alennusten kanssa. Me saatiin alennukset miehen työn puolesta, mutta alennusta saa esim. S-bonuskortilla. Tietty meillä vaikutti hintaan myös se, että käytiin viikolla eikä viikonloppuna.

1. Tuo satamaan kuljetus on kyllä varsin helppo ja kätevä tapa hankkia juomat.

Jos saan kysyä niin paljon teillä maksoi tuo Eckerön menopaluu auton ja hyttien kanssa arkena?

Menomatka 2h meni ainakin meillä kokonaan aamupalabuffan nauttimiseen ja paluumatkalla haukkasimme jotain laivan kahvilasta ja shoppailimme laivan kaupoissa :) En itse kokenut, että hytti olisi ollut millään lailla tarpeellinen. Toki se on hyvä ottaa jos haluaa vaikka ottaa nokoset tai muuten vain levätä :)

6. Sulle ois tunnustus mun sivuilla, arvaan että oot varmasti tehnyt tämmöisen aikaisemminkin :) http://perhetarina.blogspot.com/

1. Hei -M-! Olen tosiaan tämän tunnustuksen saanut vähän aikaa sitten, mutta ihana saada kyseinen tunnustus myös sinulta :) <3

Vastaukset tunnustukseen löytyvät täältä :)

7. Hyödyllisiä vinkkejä etenkin, kun itsellä sama rumba edessä joskus kesemmällä :) Millaisella autolla olitte liikenteessä? Me ollaan mietitty, että meidän pikkukirppuun tuskin mahtuu niin paljon juomia kuin ollaan hakemassa ilman, että jouset paukkuu :/

8. Mieletön tietopaketti, pitää pistää mies lukemaan tämä. Hyvä vinkki kommenteissa myös, että voi käydä paikallisessa Prismassa ja sitten saa viela bonukset :)

9. Ei ole tullut mieleenikään huolehtia juomien parasta ennen -päiväyksistä! Nytpä sitten huolehdin, luultavasti ihan neuroottisesti. Hyvät vinkit muutenkin!

1. Tölkkilavojen lisäksi kannattaa muuten myös viineistä kurkata päivämäärät :)

Laatikkoviini säilyy avaamattomana noin vuoden ja pulloviinit pidempään. Jos viinejä säilyttää huoneenlämmössä saattavat ne mennä huonoksi jo aikaisemminkin.

Tässä Alkon sivulta tarkempia lämpötiloja:
      Varastointilämpötilat

Väkevät alkoholijuomat viileä huoneen lämpö
      Miedot liköörit 10–15 astetta
      Väkevät viinit 10–15 astetta
      Punaviinit 10–15 astetta
      Rosee-, valko-, kuohuviinit, long drinkit 7–10 astetta
      Alkoholittomat 7–10 astetta
      Olut 5–8 astetta

10. Onneksi me ei oltu viikonloppuna liikkeellä. Ja jos nyt oli jo ihan hullua viikonloppuna, ni veikkaan kyllä, että kesällä on vielä hullumpaa. Joten hyvä, että tekin näin ajoissa olitte. :D

1. No sanos muuta, tosin me mentiin jo heti sinne kun se aukesi jollon sai ainakin tunnin rauhassa katsella ilman isompaa tungosta. Puolilta päivin se tungos sitten kuitenkin alkoi.

Oltaisiin varmasti keretty pahimman ruuhkan alta pois jos kortit olisi toimineet niinkuin pitää :P

Kesällä on kyllä takuulla ainakin kymmenkertainen asiakasmäärä :P

11. Anonyymi6/4/12 18:42

Meilläkin vielä tuo hakureissu edessä. Mitä teidän ostoskassiin lopulta päätyi?

1. Niin paljon lähti eri juomia matkaan, että laitan siitä ihan oman postauksen piakkoin :)

12. Anonyymi7/4/12 00:58

Meillä oli juuri häät ja haimme Tallinnasta juomat todella helposti ja edullisesti Tallink preorderin kautta. Tosi hyvät viinit löydettiin, vaikka valikoima olikin suppea. Kannattaa ottaa huomioon, että nyt kun kevät on kynnyksellä, alkaa valkoviinin menekki olla selkeästi punaviiniä suurempi. Ylipäätänsä viinin menekki yllätti meidät, sillä kuohuviiniä meni 50 pulloa, punaista ja valkoista 30 kumpaakin eli yht. 110 pulloa viiniä... Ja tämä siis 110 hengen häissä (ehkä kymmenkunta oli teini-ikäisiä, vanhuksia, autoilijoita tai muuten raittiita). Viinejä olisi varmaan mennyt enemmänkin, mutta loppujen lopuksi ehkä ihan hyvä, että juhlaväki siirtyi miedompiin juomiin ja ylilyönneiltä vältyttiin. Olutta meni kymmenkunta keissiä, lonkeroa 6 ja siideriä 4. Varmaan aika monet siiderinjuojat joivat sitä kuoharia. Tietysti määriin vaikuttaa juhlan alkamis- ja päättymisajankohta. Ihania häitä teille! Omamme olivat juuri niin täydelliset kuin olimme haaveilleet <3

13. Meille on puhuttu jostain kierrätysverosta tai pantista tms joka lisätään vielä Tallinnasta haettaviin juomiin, otettiinko teiltä tätä vai onko se jo sataman hinnoissa mukana?

En ollut ite aiemmin kuullut mutta eräs tuttu sanoi että kannattaa sitten varautua että sitä rahaa menee enemmän kuin laskee kun se vero tms tulee päälle?

14. Hei!
    Olen nyt vähän laiska ja lainaan itseäni "Virosta ostetuissa tölkeissä on myös pantti joka kannattaa ottaa huomioon suuria määriä tölkkejä ostettaessa. Laivassa kuluja panteista ei tule. Laivassa on kyllä todella suppea valikoima satamaan verrattuna."

Eli jos ostat maista tölkkijuomia niin niihin sisältyy pantti ihan samalla tavalla jos ostat suomestakin tölkin vaikka kaljaa :) Laivasta ostetut tölkit taas ovat Tax Free- tuotteita eikä niissä ole minkäälaista panttia.

15. 2vk juontiaikaa siidereissä, ihanaa... En suosittele Superalkoa.

1. Joo tän takia siellä kannattaa olla päivämäärien kanssa tarkkana jos aikoo käyttää juomat vasta paljon myöhemmin :(