11. tammikuuta 2010

Budjettiarvio

Alustava Budjetti:
(linkki toteutuneeseen budjettiin yläpalkissa)
(meillä siis n.110 hengen häät)

Tilavuokra 1500€

Catering (sis.tarjoilijoiden palkat, liinat, alv, siivous, baarimikko + tietenkin hääbuffet) 4191,50€

Juomat max.900€

Bändi/DJ 400€

8-10h Dokumentaarinen valokuvaus 1400€

Laulaja & Viulunsoittaja kirkossa (miehen täti oopperalaulaja & ystäväni soittanut viulua 15 vuotta) 0€

Hääpukeutuminen (sis. morsiusparin asut + maksamme puolet kaasojen ja bestmanien puvuista) 1145€

Kampaus ja meikki (olen itse kampaaja ammatiltani ja varmasti saan kampauksen ja meikin joltakin kollegalta häälahjaksi) 0€

Paperitavarat (mm.kutsut, postimerkit, karkkirasiat, menut + ohjelmalehtiset jne.) 500€

Kukat & kynttilät (kirkon kukat, morsiuskimput, vieheet, juhlapaikan kukat jne.) 515€

Kirkko (vihkisormukset, sormustyyny, saippuakuplat + korit) 1096€

Muut (sis.Morsiuspikarit, kakkukoriste, lahjat kaasoille ja bestmaneille, karkit, hääsviitti) 404,60€

Hääauto (äidin urheiluauto tai miehen toisen tädin cadillac) 0€

YHTEENSÄ 10 552,10€

Häämatka ei kuulu budjettiin, mutta siihen menee max.3000€ kohteesta riippuen. Hääpukeutumisesta on sellainen kutina, että taitaa ylittyä siinä kohtaa meidän budjetti (kun morsian pääsee hamstrailemaan ainakin kolmea eri huntua ja pitäisikö toiset kengätkin ostaa varalle jne.)

Moni on kysellyt miksi pidämme vasta vuonna 2012 häämme, kun paljon asioita on jo hankittu ja suunnitelmatkin selvillä.
  1. Noh yksinkertaisesti meillä ei ole repäistä kymppitonnia hihasta, joten tämä kihlausaika kuluu pitkälti säästämiseen :)
  2. Haluamamme hääpäivä 7.7 (aloitimme seurustelun seitsemäs päivä ja mies kosi seitsemäs päivä) osuu lauantaille seuraavan kerran vuonna 2012.
  3. Haluan rauhassa suunnitella ja hömpöttää :] (sitäpaitsi tuleva anoppini menee naimisiin kesällä 2010 ja voi olla, että pääkaasoni ja myöskin äitini menee naimisiin 2011, joten saan hiukan tuntumaa häiden järjestelystä).

13 kommenttia:

  1. Kiva nähdä vähän muiden pariskuntien budjettiarvioita. Me ei olla tarkkaa budjettia laadittu koska molempien vanhemmat osallistuu kuluihin ja pitkälti maksetaan omat henk koht kulumme itse, mutta pakko se kai on häiden jälkeen vähän ynnäillä että paljonko meni.

    Ja olin luullut meidän juhlapaikkaa tyyriihköksi.. mutta nyt kun olen hintoja vertaillut, niin aika samoihin lukuihin tullaan kuin muidenkin juhlapaikkojen hinnoissa. :)

    VastaaPoista
  2. Pikkuhiljaa kannattaa tehdä hankintoja, niin A) pääsee hyödyntämään alennukset ja B) ei se kokonaissumma tunnu niin isolta, kun on maksettu pitemmällä aikavälillä. ;o)

    Ja ehdottomasti on hyvä tehdä budjetti, niin pysyy edes jotenkin langat käsissä ja homma hanskassa. Meilläkin budjetti ylittyi, mutta kaikki ylitykset olivat perusteltuja, joten hyville mielin jäätiin. Kannattaa vain etukäteen miettiä, mihin tahtoo panostaa, ja muistaa sitten pihistää muualta. =o)

    VastaaPoista
  3. Joo tosiaan hauska nähdä muidenkin budjetteja! Voisin tehdä itsekin postauksen budjettisuunnitelmasta lähiaikoina, kun sen juuri eilen tarkistimme sulhasen kanssa!

    VastaaPoista
  4. Heh, tämähän on mielenkiintoinen, varsinkin tuon toteutuneen budjetin seuraaminen. Ainahan sitä jotain pientä yllättävää voi tulla, mutta jos mitään budjettia ei ole niin nämä yllätykset voivat olla vähän turhan suuria.

    VastaaPoista
  5. SaraStellar:
    Me emme tiedä vielä vanhempien osaa budjetissa, joten olemme varman päälle valmistautuneet maksamaan kaikki itse.

    Toki olisi ihanaa jos vanhemmat haluaisivat hiukan avustaa häiden kustannuksissa ja mukavaa, kun teillä näin on :)

    Jana:
    Olen käynytkin sivuillasi usein ihastelemssa häitänne ja tuon sinun budjetti postauksen luin myös ja siitä todella oli apua. Huom. Morsmaikut!Suosittelen lämpimästi lukemaan Janan toteutuneen budjetin täältä.

    Suvi: Sepä mukava, niin voidaan kaikki vertailla kuinka pysymme budjetissa (tai kuinka pajon teemme heräteostoksia häihin):D

    Juha: Totta, samaa mieltä kanssasi budjetin tarpeellisuudesta. Meidät tuntien menisi ilman budjettia varmaankin aivan överiksi. Tai lähinnä omalta kohdalta, eikä niinkään sulhasen (olen hiukan tuhlailuun taipuvainen) ;]

    Pieniin yllättäviin kustannuksiin ollaan onneksi varauduttu, sillä laskettiin koko hääbudjetin olevan kasassa puoli vuotta ennen häitä, joten aikaa jää sen verran, että voimme vielä säästää hiukan lisää jos on tarvis :)

    VastaaPoista
  6. Kiitos budjetin julkaisusta, on tosiaan kiinnostavaa lukea mihin ja miten paljon muut kuluttavat rahaa häissä. Käytännön hyötyä tästä ei itselleni ole, koska omat juhlamme ovat ensinnäkin vierasmäärältään tuntuvasti pienemmät mutta muutenkin "riisuttu versio" häistä. Mutta en ole koskaan hävennyt haluani tirkistellä. :D

    Itsellämme on (oli?) tosiaan tarkoitus vetää häät melko rennosti kotibiletyyliin, mutta olen kyllä havainnut nyt asiasta innostuttuani taipumusta rönsyilyyn. Kun huomasin, että useimmat asiat maksetaan vuoden mittaan pienissä erissä ja ne voi hoitaa kuukausipalkasta eikä säästötiliä verottamalla, on kukkaronnyörit hieman höllentyneet. Pankkikorttini odottaa kauhulla sitä hetkeä kun on aika alkaa askarrella kutsuja jms.

    VastaaPoista
  7. Siberia ja muutkin askartelijat, ainakin tänä vuonna cityshopper-kortilla sai 20% alennusta yhdestä ostoskäynnistä. Eli tehtiin lista mitä kaikkea tarvitaan ja hankittiin kerralla sinooperista, jotta saatiin tuo hyöty käytettyä.

    Ei tarvinut edes omaa korttia ostaa kun lainasin kaverilta, harva tarvitsee tuota etua :P

    VastaaPoista
  8. Siberia:
    Jokaisessa meissä asuu se pieni Ulla Taalasmaa ;)

    Olen huomannut myöskin tämän rönsyilyn nimenomaan samasta syystä; säästöihin ei välttämättä tarvitse kajota, joten on pienempi kynnys ostaa vähän sitä sun tätä.

    VastaaPoista
  9. Tämäpä oli hyvä löytö...
    Ihanaa, että löytyy muitakin ajoissa suunnittelevia! :)

    VastaaPoista
  10. Anonyymi6/2/10 19:50

    Hei!

    Meillä häät Salmisalissa keväällä 2010 Oma budjettimme on noin 8000 euroa suurempi - tosin se sisältää myös sormukset, morsiamen kauneudenhoidon ja kampauksen, häämatkan ja häämatkan budjetin. Bändiin ja musiikkiin meillä menee n. 2000 euroa, lähes kaikkeen muuhun vähemmän, kuin mitä teillä on budjetoitu.

    VastaaPoista
  11. Anonyymi:
    Hei, meilläkin budjetissa on sormukset sekä hääkampaus ja meikki. Nuo kaksi jälkimmäistä ovat tosin itselle ilmaisia. Paljonko teidän budjetista tuo matka vie ja mihinkä päin olette lähdössä?

    Onko tuo 2000€ yhden bändin kustannukset? Minkä mittaisia settejä ja kuinka monta settiä soittavat?

    VastaaPoista
  12. Hei!

    Ensiksi kiitos hienosta hääblogista, olemme tulevan mieheni kanssa menossa myös heinäkuussa 2012 naimisiin ja on ollut kiva seurata sinun häävalmisteluja.
    Olemme laskeskelleet omaa hääbudjettiamme, joka on suurinpiirtein samaa luokkaa teidän hääbudjetin kanssa, meillä juhlapaikan vuokra on tonnin luokkaa ja pari muutakin osa-aluetta on edullisempia kuin teidän budjetissa.

    Ihmettelinkin miten olet budjetoinut esim. juomien hinnaksi vain 900€, jos häävieraita on ajateltu kutsuttavan n.110? Meillä pelkät alkumaljat n. 100 hengen häihin maksaa n.600€!
    Salmisaliin saa ilmeisesti viedä omat juomat, mutta siltikin summa kuulostaa hyvin pieneltä.
    Teidän ruokabudjettinnekin kuulostaa todella edulliselta ottaen huomioon häävieraiden lukumäärän.
    Salmisalin melko korkeaa tilavuokraa kompensoi ilmeisesti edulliset ruoat. Ja omissa juomissahan säästyy pitkä penni.
    Kannattaa kuitenkin vielä tarkistaa budjetti ruokien ja juomien suhteen, ettei tule ikäviä yllätyksiä budjettiin häiden lähestyessä.

    Hauskoja häävalmisteluja ja kiitos vielä hyvistä vinkeistä hääjuhlaan! :)

    VastaaPoista
  13. Hei!

    Mukava kuulla, että samoissa summissa pyöritään. En ymmärrä miten joku saa aikaisiksi häät alle 5000€:lla, mutta siis se joka saa niin nostan kyllä hattua :)

    Itseasiassa tuo 900€ on aika tarkka summa ja maksimissaan satasella voi mennä yli tai jopa alikin ;) Haemme siis juomat Viron puolelta SuperAlkosta jossa on todella huokeat hinnat. Meille alkumaljaksi tulee luultavasti Fresitaa joka sadalle hengelle kustantaa n.112€ (16 pulloa) joka taitaa olla liköörin ja konjakin kanssa suunnilleen samaa hintaluokkaa. Alkumalja+likööri ja konjakit kustantavat siis n.230€ ja loput rahat käytetään alkoholillisiin ruokajuomiin (ostetaan tietysti myös jotain hyvää alkoholitonta autoileville/raskaana oleville) ja illan bilejuomiin.

    Jos laskee tilavuokran ja ruoat, tarjoilijoiden palkkiot yms. yhteen niin per vieras siltä saralta kustantaa n.57€/vieras jolla saisi tietysti ravintolastakin jo ihan kivan häämenun. Ainoa ero rahallisesti ravintolahäissä ja näissä meidän häissä on siis nuo juomat :) Laskin, että ravintolahäissä olisi pelkästään alkumaljaan, kahvin avecciin ja pariin vapaavalintaiseen siideriin/kaljaan/lonkeroon mennyt 4500€...siis...kiitos ei :D

    Jos haluat kurkkia niin päivitetyn budjetin näkee täältä. Lupaan laittaa tuonne sitten toteutuneet kustannukset jolloin näemme oliko arvioidut summat lähellä toteutuneita :)

    Ihanaa ja stressitöntä hääsuunnitteluaikaa! :)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...